Piątka Edukacja
Anetta Kotlińska,
ul. Św. Piątka 5
22-400 Zamość
tel. (+84) 638 55 50,
GSM 600 05 18 55

info@piatka.edu.pl

KONTAKT>>>

STRONA GŁÓWNA Newsweek Polska:
nr 19/03

 
LINK DO ARTYKUŁU:
http://newsweek.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Artykul=6166

Życie Warszawy
12 lutego 2003

Treść artykułu:

Skuteczne uczenie się języków, niezależnie od intensywności zajęć w szkole, wymaga samodzielnej pracy ucznia. Do tego zaś z reguły potrzebny jest podręcznik.

MAJKA MAGNUSZEWSKA

Dobry nauczyciel wybierze podręcznik, uwzględniając wiek słuchaczy i ich zainteresowania. Powinien też wziąć pod uwagę to, jakich ma uczniów-jedni lubią się bawić na lekcji, chętnie odgrywają scenki, inni, bardziej dociekliwi, chcą wiedzieć nie tylko, jak się mówi, ale i dlaczego, domagają się więc informacji o języku. Dlatego nauczyciel, zanim wybierze książkę, powinien poznać grupę, dopiero potem szukać odpowiedniego dla niej podręcznika.

Jaki cel nauki?

Wybierając książkę, trzeba też wziąć pod uwagę cel, w osiągnięciu którego ma pomóc. Jeżeli jest nim nauczenie się podstaw języka, a jego znajomość jest potrzebna w pracy, warto wybrać książkę adresowaną do członków danej grupy zawodowej, np. pielęgniarek czy lekarzy. Można mieć wtedy pewność, że niezbędne dla tych osób słownictwo będzie w książce dominowało. Przedstawiciel handlowy znajdzie w niej pojęcia związane ze sprzedażą medykamentów, pielęgniarka pozna „mówiony" język medyczny, a lekarz czy student - terminologię, która pozwoli czytać obcojęzyczne pisma branżowe.

- Każdy język ma też swoją specyficzną strukturę i sposób formułowania wypowiedzi, co wpływa na układ książek. Najważniejsze jest jednak dla jakiej grupy odbiorców jest ona przeznaczona, na jakim etapie znajomo­ści języka oraz z wykorzystaniem jakiej metody nauczania została napisana - mówi Tomasz Kotliński, współautor „Paszportu Maturzysty".

Podręcznik polski czy zagraniczny?

Dobre są książki polskie i zagraniczne. Te drugie muszą jednak spełniać wymogi programowe polskiej szkoły. Podręczniki obcych autorów uwzględniają zazwyczaj najnowsze tendencje w metodyce nauczania języków obcych.

Dzięki temu polski nauczyciel ma możliwość nie tylko śledzenia zagranicznych nowości w dydaktyce, ale też ich stosowania.

Jaka jest jakość podręczników do nauki języków obcych dostępnych w księgarniach? - Bardzo różna. Obok wydawnictw na wysokim poziomie można znaleźć popularne „ściągi", w których są błędy. Wiele pozycji rodzimej produkcji nie respektuje praw autorskich, znajdują się w nich zadania z książek wcześniej publikowanych. Nie oznacza to jednak, że wydawnictwa zachodnie są idealne - mówi Marcin Kowalczyk, współautor „Paszportu Maturzysty".

Nowoczesny podręcznik powinien informować ucznia, co musi umieć na danym poziomie kształcenia i po określonym czasie nauki. Ważne jest też, żeby uwzględniał normy europejskie. Pozwoli to na porównywanie wiedzy ucznia i certyfikatów różnych egzaminów.

- Dobra książka to taka, która podoba się uczniowi i po którą chce sięgnąć. Jeśli jej zawartość jest ciekawa i uczeń chce się z niej uczyć, to na pewno skorzysta z niej bardziej niż z książki wysoko cenionej przez lingwistów, ale nudnej. Oprócz tego dobry podręcznik zawiera ciekawe teksty, ćwiczenia, materiały pomocnicze - dodaje Tomasz Kotliński.

Monitor zamiast papieru

Książki edukacyjne, w tym te do nauki języków obcych powinny być ciekawe graficznie: kolorowe, przejrzyste, bogato ilustrowane, łatwe w posługiwaniu się nimi. Coraz częściej do książek dołączone są nie tylko kasety audio, ale płyty CD, które oprócz poprawnej wymowy, oswojenia z brzmieniem języka pozwalają na wykonywanie ćwiczeń i natychmiastowe sprawdzenie efektów nauki. Komputer podpowiada bowiem uczniowi, czy zaznaczył właściwą odpowiedź lub czego jeszcze powinien się nauczyć, żeby dobrze rozwiązać zadanie. To ułatwia samodzielną naukę, sprawia, że nie jest ona nudna. Jest ciekawa także dla tych, którzy wolą mieć kontakt z komputerem niż podręcznikiem.

 

 

O SZKOLE
KIM JESTEŚMY
NAUCZYCIELE
KURSY
ZAPISZ SIĘ
NAPISALIŚMY
NAPISALI O NAS
WUZUP?
DA ZONE
KONTAKT
LINKOWNIA